المصدر الاخبارية
شبكة المصدر الاخبارية

هاشتاج #نازلين_بكره_عشان يحتل المرتبة الأولي في ترند تويتر

هاش تاج نازلين بكرة عشان
1,397

إحتل هاش تاج #نازلين_بكره_عشان المرتبة الأولي في الترند علي موقع التواصل الإجتماعي تويتر منذ مساء أمس الخميس 15 يونيو 2017، بعد بدأ نشطاء مصريين الدعوة إلي التظاهر في الميادين العامة بعد تنازل البرلمان المصري عن جزيرتي #تيران_وصنافير_مصرية أول أمس الأربعاء.

وغرد النشطاء العديد من الأسباب للدعوة إلي النزول اليوم الجمعة في الميادين العامة، من بينها ” الارض عرض 😡 دافع عن عرضك 😠”  و ” يااااه ده مفيش حاجه حلوه تخلينا مننزلش ”  و “نازلين نطالب بالحرية والكرامة الإنسانية نازلين نقضى على الفساد والظلم والاهم بقى نازلين عشان ارضنا اللى بتتباع”.

وجائت تغريدات أخري تحمل “بكره الثورة تهز الكون ترعب كل جنود فرعون” و “مش هانموت قبل ميعادنا مش هانعيش عبيد في بلادنا” و “اغضب.. فالأرض تحزن حين ترتجف النسور ويحتويها الخوف والحزن الدفين الأرض تحزن حين يسترخى الرجال مع النهاية .. عاجزين ”

وكان نشطاء مصريين قد دعوا عبر مواقع التواصل الإجتماعي تويتر وفيسبوك، إلي النزول إلي الميادين العامة، اليوم الجمعة 16 يونيو 2017، بعد قرار مجلس النواب في مصر التنازل عن الأراضي المصرية الواقعه في جزيرتي #تيران_وصنافير وإعتبارهم جزر سعودية طبقا لإتفاقية ما يسمي “تعيين الحدود البحرية مع السعودية ” ، كما أعلن رئيس المجلس علي عبد العال.

قد يعجبك ايضا
تعليقات
جاري التحميل ....